Nová zkratka VR (Virtuální realita) nabírá na významu až s novým Samsungem Galaxy S7. Každý, kdo si tento telefon zakoupí, získá VR v hodnotě 3.500 korun zdarma. Zdarma? Něco mi tady nehraje. Proč by Samsung dával zdarma takto drahé zařízení v globálním měřítku? Máme tři možnosti. Buď takovou hodnotu nemají, nebo prostě Samsung neví, jak svuj plastový držák prodat. A taky možná obojí. Proto je rozdává, než aby mu ležely krabice ve skladech na zemi.
Abychom dopředu nevypadali jako negativisti, jedinou znatelnou výhodu získá právě zákazník. Něco, co si dříve musel draze kupovat, nyní získá zdarma. Něco, co může používat denodenně, nebo taky jen jednou a založit do skříně. Ale pojďme se podívat na tři důvody, které jsou v business měřítku velkým zklamáním. Tak velkým, že už i Samsung musí „něco dávat“ zdarma, aby vůbec upoutal trh.
Proč dávat VR vůbec zdarma?
Protože bez této marketingové kampaně nemá Galavy S7 smysl. Nezvládne zákazníkovi říct zřetelně zprávu, že je to nový model. Že je lepší než předchozí. Proto celou komunikaci o samotném telefonu přesměroval na druhou kolej a veškeré sdělení zní „kup si telefon a plastovou krabičku, obojí je revoluce a má smyl“. Samotný telefon ne. A myslíte si, že rok starý Samsung Galaxy S6 by nemohl umět VR? S6 umí virtuální realitu úplně stejně. Ale to přece nikoho nezajímá, vždyť S6 je přece už stará.
Proč dávat právě VR zdarma?
Rozumně uvažující zákazník totiž hledá, která věc má přidanou hodnotu a na které ušetří. VR má smysl, protože nikdo neví, jakou má skutečně cenu. VR se nikdy do běžného prodeje nedostane, všechny S7 je získají zdarma. Proto deklarovaná koncová cena může být smyšlená a fiktivní. I kdyby Korejci sami tvrdili, že má tato VR má hodnotu 12.999 korun, nikdo nemá možnost jakkoliv zapochybovat. V distribuci nikdy brýle nebudou, takže nikdo nemůže tvrdit, že na Amazonu jsou za 21 dolarů.
Proč prezentovat VR v hodnotě téměř 4000 korun?
Protože nemá smysl dávat k flagshipu „dárek“ za 499 korun. Drahé zboží musí mít zákonitě drahé doplňky. Taková je hra už od začátku věku obchodu. Je nutné si totiž připustit, že dnes málokdo rozlišuje pojem CardBoard a VR. Zatímto CardBord je obyčejný držák telefonu, prázdná krabička, řešení VR má vlastní displej a své snímače pohybu. VR pro samung není virtální realita. Krabička je čistým CardBoardem.
Cenovka CardBoard startuje na 50 korunách za papírovou verzi (z kartonu), až po 450 korun za plastovou variantu. Samsung nevytváří nic, co by již nebylo na trhu. Jen je rozměr přesně navržen pro S7.
Při rozhlédnutí zjistíme, že skutečnou VR dnes produkuje jen HTC a LG. Oba výrobci nechávají HW pekně v kapse nebo v ruce. Brýle VR pak mají další senzory, které umí poznat kam se díváme. Telefon v ruce pak umožňuje lépe pohybovat třeba díky displeji nebo tlačítkům na telefonu. Pravá VR by rovněž měla být kompatibilní s čímkoliv. Například LG VR 360 mají univerzální konektor USB-C, a tak brýle (nikoliv krabičku) připojím zcela k čemukoliv. Ke svému smartphonu, k telefonu kamaráda, ale také třeba tabletu se softwarem pro profesionální práci ve 3D studiu.
Také nemám rád na hlavě něco, co má 250g a telefon, který má také 150g. V součtu téměř půl kila. Jsem snad Steven Segal, že mám mít na hlavě závaží z fitness centra? Skutečná VR my mě neměla omezovat v pohybu. Brýle by měly být tak těžké, jako vyžadují skutečné komponenty. Displej a pár senzorů. Na co mít na hlavě snezory, baterky a vůbec celý telefon?
Proč se mi nelíbí VR pro S7? Protože až si pořídím už příští rok nový smartphone, nebude Samsung VR – ehm, cardboard – pasovat. Telefon prodám buď s VR, nebo ji můžu vyhodit. S novým telefonem nové příslušenství. A třeba si za ni Samsung řekne jen 3.000 korun. Jednou nám ukázal, že takovou věc umí vyrobit, příští rok s S8 nám VR ale nedá zdarma. Nechá zákazníky si za VR zaplatit. Nějaká metropolitní okurka si nové VR (ehm, cardboard) určitě koupí a bude frajeřit, že stály jen 3.000 korun. Vyrobí za 220 korun, prodá za 10x tolik. Běžný obchodní model.
Ryzí spekulace. Uznávám. Ale nebudu daleko od pravdy. Proto zůstanu věrný VR s vlastním zobrazovačem, byť žádný pořádná na trhu dnes není. Počkám si do léta. A mám dvě možnosti. Buď HTC nebo LG. Rozhodně cena kompatibilita. A vydrží mi i několik let. Možná. :)To vše bych Samsungu prominul, kdyby netvrdil, že držak na S7 jsou VR. Je to produkt charakteru Cardboard – tedy držák. Ne virtuální realita. Samsung se svou S7 to dělá úplně stejně jako LG se svou G5. Ale LG nabízí vlastně lepší řešení, zatímco korejský rival Samsung omezenější.